Wednesday, June 2, 2010

mama itu ibu dan temanku...


Mama adalah insan yang paling aku sayangi. Mengapa aku berkata sedemikian? jawapannya sangat "simple", kerana mama telah mengandungkan aku selama sembilan bulan, mama yang melahirkan aku, mama yang mencurahkan kasih dan sayangnya kepada aku, mama yang menjaga aku ketika sakit, mama yang menidurkan aku, mama menyediakan makan dan minum serta pakaian aku dan kalau nak disenaraikan terlalu banyak. Itulah pengorbanan seorang "ibu" kepada anak-anaknya. Mama tidak pernah mengeluh dan meminta balasan dengan apa yang telah dilakukan untuk anak-anaknya, bagi mama asal anak-anak gembira sudah cukup menceriakan hatinya.

Mama merupakan insan yang sangat memahami, penyayang, baik hati, kelakar dan "sporting". Aku merupakan anak yang paling manja dalam keluarga, kemanjaan aku itu dapat dilihat apabila aku bersama mama. Mama tidak pernah letih melayan kerenah aku yang banyak ragam, kuat merajuk dan sangat sensitif. Kadang-kadang nak tergelak pun ada, umur dah masuk 22 tahun tapi perangai tidak pernah berubah. Kesian mama kan nak kena layan anak dara tunggalnya.

Mama tempat aku berkongsi suka dan duka, daripada A sampai Z aku mesti akan ceritakan pada mama...tak ada rahsia antara kami. Aku seringkali menceritakan tentang masalah hati..hehe.."cinta" la tuh...tentang sekolah...tentang apa sahaja aktiviti yang aku buat sehinggalah kini walaupun aku telah menjejakkan kaki ke Universiti. Bagi aku hanya mama sahabat yang termahal aku miliki, tiada siapa yang dapat menggantikan takhtanya didalam hati kecilku.

Sewaktu aku bersedih mama datang memujukku, ketika aku tidak bersemangat mama yang meniupkan semula semangat itu ke dalam diriku sehingga menusuk ke dasar hati. Betapa hebatnya penangan mama kepada aku. Mengimbas kembali detik kehilangan seorang yang bergelar "ayah", ketika itu aku berusia 18 tahun, mama yang banyak menenangkan aku supaya mengingati Allah. Bayangkan "Abah" gelaran yang kuberikan kepadanya pergi secara mengejut, padahal semalamnya baru sahaja kami berborak, melepak dan makan bersama, akhirnya pergi meninggalkan kami, alangkah terkejutnya aku sehingga tidak dapat menerima kenyataan tetapi mama yang memujukku. Kata mama "kita kena terima segala ketentuan Allah SWT, setiap yang hidup pasti akan mati", aduhaii air mata yang mengalir tidak henti-henti mengalir. Mama dilihat begitu tabah dan menerima kenyataan bahawa "Suaminya telah pergi untuk selama-lamanya".
Itulah mama aku...kalau individu lain pasti menangis semahu-mahunya kerana kehilangan insan yang tersayang.

Ketika aku ditawarkan memasuki Insititut Tinggi Pengajian Awam (IPTA), mama orang yang paling gembira. Kegembiraannya itu membuatkan aku terharu dan menangis, kerana aku telah memberikan hadiah yang teristimewa kepada mama dan arwah abah. Bukan mudah bagi aku atau sesiapa untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Sokongan dan dorongan daripada mama yang membuatkan aku berusaha sebaik mungkin, di samping doa yang mengiringi hari-hariku membolehkan aku melakar kejayaan pada masa akan datang. Alhamdulillah tercapai jua hasrat "Abah" dan mama untuk melihat aku menerima segulung ijazah.

Perpisahan terjadi jua antara aku dan mama...mama di utara aku pula di barat...adoiii menyeksakan...aku tidak pernah berenggang dengan mama dari aku selamat dilahirkan sehinggalah ditawarkan ke IPTA. Sedih yang teramat sangat menyelubungi diriku, tapi mama sentiasa memberikan aku semangat, aku tahu mama juga bersedih kerana terpaksa berpisah denganku. Tetapi mama merelakan pemergianku demi masa depan "aku". Oh mama pengorbanan mu itu membuatkan aku terharu. Walaupun jarak memisahkan kami...aku tidak pernah melupai mama, hari-hari aku akan menelefon mama untuk bertanyakan khabar, borak-borak kosong dan melampiaskan "kerinduan" yang tidak tertahan.

Aku seringkali terfikir bagaimana kalau mama "tak ada"? macam mana dengan aku?siapa yang nak dengar rintihan aku?siapa yang akan memberikan semangat kepada aku? dan yang paling utama dengan siapa aku nak bermanja????? aku tidak boleh kehilangan mama sebab mama penting dalam hidup aku, mama orang yang paling aku sayang, dan mama adalah segala-segalanya bagi aku. Tanpa mama siapa aku??tanpa mama aku tidak akan berjaya seperti sekarang! "Ya Allah, Engkau panjangkanlah umur ibuku, berikanlah kesejahteraan hidup kepadanya di dunia dan akhirat, Engkau berikanlah peluang kepada hambaMU ini untuk membalas segala jasa yang telah dicurahkannya kepadaku"amin...

buat mama tersayang: I Love U very muchhhhhhh....terima kasih di atas pengorbanan dan kasih sayang mu itu, terima kasih kerana menjadi seorang ibu yang memahami dan terima kasih juga kerana sudi berkongsi segala suka dan duka wien. Bagi wien mama adalah anugerah Allah yang paling istimewa dan tidak mungkin akan ada penggantinya...

kepada anda yang membacanya...terima kasih kerana meluangkan masa untuk membaca hasil nukilan saya, hargailah ibu kita...ibu adalah anugerah teristimewa Allah SWT kurniakan kepada kita yang bergelar anak. Apabila kita menyayangi ibu maka Allah akan mencampakkan rasa kasih dan sayang pula kepada anak kita dan seterusnya. Janganlah sesekali kita menderhakai ibu kerana syurga terletak dibawah tapak kaki ibu. Sayangilah ibu anda...:)

No comments:

Post a Comment